Waarvoor kan je zoal bij ons terecht?

Stoornissen

Leerstoornissen

Leerstoornissen

Leerproblematieken

Sommige kinderen ondervinden op school moeilijkheden met lezen, spellen en/of rekenen. Ondanks de extra zorgen op school blijft het moeilijk lopen. In deze gevallen kan er beroep gedaan worden op een logopediste.

Soms gaat het over een achterstand die weer kan ingehaald worden. We spreken dan over leerproblemen.Dit kan gaan om problemen bij het automatiseren, maar ook bij het aanleren van vaardigheden of technieken.

Bij andere kinderen blijven deze problemen hardnekkig voortduren, ook na intensieve begeleiding. We spreken dan over een echte leerstoornis.

In de praktijk kan je terecht voor de begeleiding van

  • Leesproblemen of dyslexie: technisch en- begrijpend lezen
  • Spellingsproblemen of dysorthografie
  • Rekenproblemen of dyscalculie

Taal & Spraak

Taalontwikkeling

Bij een vertraagde taalontwikkeling komt het taalniveau van het kind overeen met dat van jongere kinderen. De meeste kinderen kunnen deze achterstand inhalen met aangepaste logopedische therapie. We spreken dan van taalproblemen.

Bij een taalstoornis of ontwikkelingsdysfasie (specifieke taalontwikkelingsstoornis) verloopt de taalontwikkeling niet alleen trager maar ook afwijkend tov leeftijdsgenoten. De taalontwikkeling verloopt al vanaf het prille begin zeer traag en moeizaam.Een gespecialiseerde aanpak is noodzakelijk bij kinderen met ontwikkelingsdysfasie, aangezien taal de basis vormt voor vele ontwikkelingsdomeinen.

U kan bij ons terecht voor de begeleiding van

  • Algemene taalstimulatie: woordenschatsuitbreiding, zinsbouw, taalgebruik,…
  • Specifieke taaltherapie gericht op kinderen met ontwikkelingsdysfasie

Articulatie

Tijdens de spraakontwikkeling leren kinderen stap voor stap klanken vormen en uitspreken, om deze daarna ook te gebruiken in woorden. Op vijfjarige leeftijd moeten alle klanken verworven zijn.Wanneer kinderen een bepaalde klank niet goed kunnen uitspreken, kan er een articulatieprobleem aan de basis liggen.

Wanneer ze klanken gaan vervormen, weglaten of vervangen spreken we over een fonetische articulatieprobleem.

Bij sommige kinderen is niet de productie van spraakklanken het probleem, maar wel het correct gebruiken van deze klanken bij het vormen van woorden. We spreken dan van een fonologische articulatiestoornis.Dit kan veroorzaakt worden door een taalprobleem.

U kan in de praktijk terecht voor de begeleiding van

  • Fonetische articulatieproblemen: aanleren van bijvoorbeeld /s/, /r/, /g/, /l/,…
  • Fonologische articulatieproblemen
School
Slikproblemen

Slikproblemen

Dysfagie

Dysfagie of een slikstoornis kan ontstaan door bepaalde aandoeningen zoals

 

  • Een cerebrovasculaire aandoening (CVA)
  • Een ongeval of trauma
  • De ziekte van Parkinson
  • Multiple Sclerose, een spierziekte zoals ALS
  • Hoofd- en halskanker
  • Normale verouderingsproces 

 

Personen met dysfagie ervaren klachten zoals het achterblijven van voedsel in de mondholte, hoesten voor, tijdens of na het slikken en voedsel dat in de keel blijft steken.

 

De logopedist zal een klinisch onderzoek uitvoeren waarbij de orale structuren en de slikfunctie beoordeeld worden. De logopedische behandeling zal bestaan uit revaliderende oefeningen, maar ook compensatietechnieken en hulpmiddelen kunnen aangereikt worden om het risico op verslikken te verminderen.